هوش مصنوعی و ابزارهای پردازش زبان طبیعی که در سال های اخیر وارد زندگی ما شده اند می توانند در زندگی ما کاربردهای بسیاری داشته باشند. برای استفاده از این ابزارها باید ابتدا باید یادبگیریم چگونه با ماشین حرف بزنیم. برای ارتباط برقرار کردن با هوش مصنوعی باید یک «پرامپت» یا «درخواست» ارائه دهیم تا مدل هوش مصنوعی بداند ما چه چیزی از او می خواهیم.
در این مقاله به سوال پرامپت چیست؟ پاسخ خواهیم داد و یاد خواهیم گرفت که چگونه یک پرامپت خوب بنویسیم.
پرامپت چیست؟
پرامپت (Prompt) هوش مصنوعی یک روش برای تعامل میان انسان و مدلهای زبانی پیشرفته است. در این روش، فردی متن یا سوالی را برای مدل هوش مصنوعی ارسال میکند تا خروجی مرتبط تولید کند. مدلهای هوش مصنوعی قادر هستند خروجیهایی با سطح پیچیدگی های مختلف ارائه دهند. یک پرامپت می تواند یک متن یا یک قطعه کد و یا یک صوت و… باشد. هدف از نوشتن پرامپت، ارائه اطلاعات کافی برای هوش مصنوعی است تا بتواند خروجی مناسب را برای ما تولید کند.
به طور کلی پرامپت، متن و یا سوالی است که ما از هوش مصنوعی می پرسیم. هوش مصنوعی مطابق با پرامپتی که ما نوشته ایم، برای ما پاسخ هایی را ارائه می دهد.
چرا پرامپت هوش مصنوعی مهم است؟
پرامپت های هوش مصنوعی طیف گستردهای از کاربردهای مختلف، از جمله تولید متن، ترجمه زبان، ایجاد عکس های متنوع و خلاقانه و ارائه پاسخهای مناسب به سوالات و… را شامل می شوند. صرف نظر از موارد استفاده، نوشتن پرامپت های هوش مصنوعی خوب برای دستیابی به ارتباط و دقت مطلوب در خروجیهایی که مدلهای هوش مصنوعی برای ما تولید میکنند، مهم است.
پرامپت های هوش مصنوعی در واقع راه ارتباطی ما با هوش مصنوعی است. هر چه قدر زبان هوش مصنوعی را بهتر بلد باشیم، بهتر می توانیم با آن ارتباط برقرار کنیم. این موضوع باعث می شود خروجی که ما از هوش مصنوعی دریافت می کنیم دقیق باشد و ما استفاده کارآمدتری از هوش مصنوعی داشته باشیم.
پرامپت ها، قصد کاربر را به مدل هوش مصنوعی منتقل می کند، نوشتن یک پرامپت خوب باعث می شود پاسخ های دقیق و مفیدی را از هوش مصنوعی دریافت کنیم. پرامپت ها، قصد کاربر را به مدل هوش مصنوعی منتقل می کند، نوشتن یک پرامپت خوب باعث می شود پاسخ های دقیق و مفیدی را از هوش مصنوعی دریافت کنیم. همچنین، باعث صرفه جویی در زمان و منابع می شود. زیرا باعث می شود کاربر زودتر به آن چیزی که قصد دارد برسد، می رسد و می تواند سرعت و عملکرد خود را افزایش دهد.
نوشتن یک پرامپت خوب باعث می شود کاربر تجربه ی بهتری در استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی داشته باشد و بتواند سریع تر تصمیم گیری کند و بهره وی خود را افزایش دهد.
مطلب پیشنهادی: همه چیز درباره هوش مصنوعی Stable Diffusion
پرامپت های هوش مصنوعی چگونه کار می کنند؟
پرامپت های هوش مصنوعی دستورالعملهای صریحی را برای یک مدل یادگیری ماشینی یا هوش مصنوعی ارائه میکنند و آن را قادر میسازند خروجیهای مورد نظر را تولید کند. این مستلزم این است که مدل از پردازش زبان طبیعی و الگوریتم های یادگیری عمیق برای بررسی و درک پرس و جو یا پرامپتی کاربر نوشته است، استفاده کند.
مهندسی هوش مصنوعی به شدت وابسته به فناوری پردازش زبان طبیعی (NLP) است. ابزارهای هوش مصنوعی با استفاده از NLP قادرند سؤالاتی را که به سبک مکالمه نوشته شدهاند تحلیل کرده و پاسخهای مرتبطی تولید کنند.
الگوریتمهای NLP تمام متن سؤال را اسکن میکنند تا محتوای مورد نظر کاربر را شناسایی کنند. سپس یادگیری ماشین و سایر فرآیندهای هوش مصنوعی برای تولید پاسخ اقدام میکنند.
این فرآیند شامل سه مرحله است:
سوال پرسیدن
پرامپت نوشتن هوش مصنوعی با درک زبان طبیعی (NLU)، تجزیه و تحلیل میشود. این فناوری به ابزار هوش مصنوعی کمک می کند تا زمینه پرس و جو را شناسایی کند تا سایر وظایف هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ بتوانند اقدامات لازم را برای ایجاد پاسخ مناسب انجام دهند.
پردازش پرس و جو
مدل هوش مصنوعی دادههای موجود را برای جستجوی اطلاعات مرتبط اسکن میکند. کلمات کلیدی مرتبط و جزئیاتی مانند وظیفه (نوشتن پست وبلاگ)، سبک (خلاقانه/رسمی) یا تعداد کلمات (100) را شناسایی میکند. الگوریتمهای هوش مصنوعی اطلاعات پردازش شده را تجزیه و تحلیل میکنند. الگوریتم های هوش مصنوعی، کلمات و دستور زبان و لحن مناسب را برای ایجاد خروجی انتخاب می کنند.
پاسخ به سوال
این بخش از تولید زبان طبیعی (NLG) استفاده می کند، که در آن نقاط داده های مختلف بر اساس رشته سوال در پرامپت ترکیب می شوند تا یک پاسخ ایجاد کنند. در پسزمینه، شبکههای عصبی (NN) به ابزار کمک میکنند تا زمینه پرس و جو را در طول مکالمه حفظ کند. این ابزار را قادر میسازد تا پرامپت های قبلی را به خاطر بسپارد و پاسخهای مربوط به تعامل مداوم را ایجاد کند.
در نهایت، این ابزار دقیق ترین پاسخ را بر اساس آموزش خود و سبک پرامپت نوشته شده (خلاقانه، فهرست، کلمه کلیدی و غیره) ایجاد می کند.
برای اینکه مدل هوش مصنوعی یک خروجی با کیفیت را با موفقیت تولید کند، باید در پرامپت نوشته شده از کلمات کلیدی خاص استفاده شود. به عنوان مثال، وقتی یک پرامپت با متن “نوشتن یک مقاله” را برای هوش مصنوعی می نویسید، هوش مصنوعی یک نتایج کلی را برای شما ارائه می دهد . اما اگر کمی پرامپت را با جزئیات بیشتر بنویسید، مانند نوع مقاله، موضوع، لحن، مخاطب هدف و تعداد کلمات، خروجی بهتر و نزدیک تری به موضوع مورد نظر خود را دریافت می کنید.
ویژگیهای پرامپت های نوشته شده، احتمال پاسخهای نادرست از سوی هوش مصنوعی را به حداقل می رساند.
نحوه نوشتن پرامپت درست برای استفاده بهتر از ابزارهای هوش مصنوعی
با توجه به مطالبی که در بالا گفته شد، برای دریافت یک خروجی مطلوب از هوش مصنوعی یادگیری نوشتن یک پرامپت درست بسیار مهم است. هر کاربر بنابر نیاز خود پرامپت هایی را برای هوش مصنوعی ارسال می کند. ما برای راحت تر نوشتن پرامپت درست، پرامپت ها را به انواع مختلف دسته بندی کرده ایم که به شرح زیر هستند:
پرامپت های خلاقانه
برای توسعه محتوای جذاب و خلاقانه میتوان از این نوع پرامپت استفاده کرد. این پرامپت ها به هوش مصنوعی کمک میکنند تا محتوایی را طبق سلیقه و ترجیحات کاربر تولید کند. این پرامپت ها میتوانند شامل درخواست برای تولید متنهای کوتاه یا بلند، آثار هنری، موسیقی و ویدئوهایی باشد که مخاطب را جذب کند.
به عنوان مثال میتوانیم از هوش مصنوعی بخواهیم تا یک پست اجتماعی برای روز مادر بسازد یا یک ایمیل معرفی محصول جدید به مشتریان بنویسد. علاوه بر درخواستهای ساده، میتوان از دستورات خلاقانهای هم استفاده کرد مانند درخواست برای ساختن یک داستان کوتاه در سبک و سیاق نویسندهای مانند مارک تواین. اگر از ابزار های تولید تصویر هوش مصنوعی استفاده میکنید، یک پرامپت خوب میتواند اینگونه باشد: «تصویری از یک کودک در حال بازی با سگ در باغ ».
با این رویکرد میتوان محتواهایی جذابتر و الهامبخشتر تولید کرد که بهتر با سلیقه مخاطبان همخوانی داشته باشد. البته کیفیت پرامپت ها نقش مهمی در موفقیت این رویکرد دارد.
پرامپت های اطلاعاتی
پرامپت های هوش مصنوعی میتواند در استخراج جزئیات مفید از میان حجم عظیم دادهها مورد استفاده قرار گیرند. این پرامپت ها به ما کمک میکنند تا برای تصمیمگیریهای بهتر اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنیم.
برای مثال می توانیم اطلاعاتی را درباره تاریخچه خودرو را از هوش مصنوعی بخواهیم. و یا فرض کنید مدیر برند کفش ورزشی آدیداس هستید. می توانید از هوش مصنوعی بخواهید تا تاریخچهای مختصر از محصولات موفق برند رقیب نایک را ارائه دهد تا از استراتژی او آگاهی پیدا کنید. با استفاده از چنین دستوراتی میتوانید درک بهتری از بازار، رقبا و تجارب موفق آنها پیدا کنید. سپس بر اساس اطلاعات به دست آمده تصمیمهای بهینهتری در زمینهی بازاریابی، محصولسازی و استراتژیهای کسبوکار خود اتخاذ کنید.
پرامپت های استدلالی
پرامپت های هوش مصنوعی میتواند در نتیجهگیری درباره موضوعات مختلف مفید باشد. با استفاده از این پرامپت ها، میتوان محتوایی قانعکننده تولید کرد. به عنوان مثال میتوان از هوش مصنوعی بپرسیم که تاثیر تشکیل جوامع قوی در جامعه چیست؟ این سبب میشود تا هوش مصنوعی با تحلیل و آوردن مثالهایی پاسخی منسجم ارائه دهد.
پرامپت های آموزشی
پرامپت های آموزشی هوش مصنوعی میتوانند بسیار مفید باشند. این پرامپت ها به تولید محتوا برای ارائه راهنما و آموزش کمک میکنند. مثلا میتوان از هوش مصنوعی بخواهیم تا راهنما یا آموزشهایی در زمینهی خدمات مشتری هوش مصنوعی تهیه کند. یا روند آموزشی را برای اعضای جدید تیم توضیح دهد.
از پرامپت های آموزشی میتوان برای اهداف مختلفی مانند آموزش استفاده از یک نرم افزار یا سرویسهای مختلف بهره برد. برای مثال می توان از هوش مصنوعی خواست تا به مراحل حذف پس زمینه عکس با فتوشاپ را برای ما توضیح دهد.
پرامپت های مکالمه ای
با استفاده از این نوع پرامپت ها می توان با شرایط مختلف با هوش مصنوعی تعامل کرد. به عنوان مثال می توانید از هوش مصنوعی بخواهید که این یک مصاحبه شغلی است و من با نامزدی برای نقش مدیر رسانه های اجتماعی مصاحبه می کنم. و یا می توانید به هوش مصنوعی بگویید که فرض کن افسر رانندگی هستی و من فرد آزمون دهنده لطفا سوالاتی درباره علائم رانندگی از من بپرس.
پرامپت های کلمه کلیدی
پرامپت های نوشتن بر مبنای کلمات یا عبارات میتواند بسیار مفید باشد. اینگونه پرامپت ها به مدل هوش مصنوعی کمک میکند تا محتوای تولیدی را بیشتر به هدف مورد نظر نزدیک کند. به عنوان مثال میتوان از مدل درخواست کرد تا براساس کلمات کلیدیای مانند «تحلیل داده» یا «گرافیک» محتوایی تولید کند. این موضوع را برای درک بهتر از دادهها یا ایجاد تصاویر و ویدئوها مفیدتر میکند.
طبیعتا معانی این کلمات کلیدی باید برای مخاطب مد نظر باشند تا خروجی تولیدی مفید واقع شود. از این رو، انتخاب دقیق اعلانات نقش مهمی در موفقیت این رویکرد دارد.
نحوه نوشتن پرامپت هوش مصنوعی
پرامپت های نوشته شده هوش مصنوعی باید واضح، مختصر و مستقیم باشند تا اطمینان حاصل شود که ابزار هوش مصنوعی درخواست را به درستی درک میکند. هر پرس و جو باید با در نظر گرفتن عواملی مانند ارتباط موضوع، انتخاب کلمه کلیدی، انسجام ساختاری و مخاطبان هدف، به خوبی تنظیم شود تا بهترین پاسخ ممکن را از هوش مصنوعی دریافت کنیم.
هدف: قبل از هرکاری هدف خود از نوشتن پرامپت را دقیق بدانید. اینکه یک مقاله، اطلاعاتی از قبیل تاریخچه چیزی، و هر چیز دیگر که می خواهید از پاسخش را از هوش مصنوعی دریافت کنید را از قبل بدانید. از آنجایی که هر یک از این نوع محتوا دارای سبک خاصی است، پاسخ تولید شده تنها زمانی دقیق خواهد بود که آن را بر روی هدف متمرکز کنید.
وظیفه: پرامپت شما نباید بیش از یک کار داشته باشد. هر کار جدید باید یک پرس و جو جداگانه باشد. برای مثال، اگر میخواهید فهرستی از محبوبترین برندهای پوشاک را با توضیحات کوتاه بنویسید و آنها را بر اساس محبوبیت رتبهبندی کنید، باید این پرس و جو را به دو بخش تقسیم کنید.
اولین پیام شما اینگونه خواهد بود: “لیستی از محبوب ترین برندهای لباس ایجاد کنید و آنها را بر اساس محبوبیت رتبه بندی کنید.” هنگامی که ابزار لیست را تولید کرد، دومین فرمان را بنویسید: «یک توضیح کوتاه برای هر نام تجاری در لیست بنویسید».
موضوع: موضوع خود را مشخص کنید. آیا در مورد یک محصول مراقبت های بهداشتی، محیط زیست یا یک صنعت خاص می نویسید؟
مخاطب هدف: به این فکر کنید که برای چه کسی محتوا ایجاد می کنید. آیا مخاطب هدف شما بین 30 تا 40 سال است؟ آیا برای گروهی از متخصصان مانند وکلا یا معلمان می نویسید؟ یا محتوای شما برای مشتریانی است که می خواهید تبدیل کنید؟
پرسونا: شخصیتی را که می نویسید بر اساس ویژگی ها، نقش ها و مسئولیت های کلیدی ذکر کنید. به عنوان مثال، برای یک پزامپت هوش مصنوعی می توانید بگویید: «یک مقاله برای دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر درباره امنیت داده بنویس». مشخص کردن پرسونا مهم است زیرا به ابزار هوش مصنوعی کمک می کند واژگان صحیح را از پایگاه داده خود انتخاب کند و از آن به صورت متنی استفاده کند.
لحن: انتخاب لحن مناسب برای محتوای خود آن را جذاب تر می کند. این به ویژه در ارتباطات بازاریابی و مراقبت از مشتری مفید است. تعیین لحنی مانند قاطعانه، شاد، همدلانه یا دوستانه، به الگوریتمهای تحلیل احساسات در ابزار هوش مصنوعی کمک میکند تا کلمات و عبارات مناسب را در پاسخ انتخاب کنند تا اطمینان حاصل شود که با لحنی که شما مشخص میکنید مطابقت دارد.
سبک: ذکر کنید که می خواهید پاسخ شما چگونه قالب بندی شود. به عنوان مثال، می توانید درخواست کنید که خروجی به صورت شعر، پاراگراف یا نثر باشد. و یا اگر از ابزارهای تولید عکس استفاده می کنید می توانید سبک عکس مورد نظر خود مثل انیمه و یا … را مشخص کنید.
کلمه کلیدی: در مورد آنچه از پاسخ می خواهید مشخص باشید. هرچه در جستجوی خود دقیق تر باشید، خروجی دقیق تر خواهد بود.
تعداد کلمات: در آخرین مرحله، تعداد کلمات را مشخص کنید. این به ابزار هوش مصنوعی کمک می کند تا بداند پاسخ باید چقدر طولانی یا کوتاه باشد. در انجام این کار، ابزار هوش مصنوعی می تواند تصمیم بگیرد که چه مقدار و چه جزئیاتی در پاسخ مهم است.
ترکیب تعداد زیادی از این عناصر در نوشتن پرامپت به شما در دریافت بهترین پاسخ از ابزار هوش مصنوعی کمک می کند. هر یک از این عناصر را به عنوان کلمات کلیدی در نظر بگیرید و در صورت لزوم آنها را پرامپت خود بگنجانید یا حذف کنید.
نکاتی که باید در هنگام نوشتن پرامپت به خاطر بسپارید
حتی اگر یک ابزار هوش مصنوعی پاسخ ها را به صورت مکالمه تولید کند، درک آن از تفاوت های ظریف و زمینه های مختلف محدود است. برای مقابله با این چالش، باید:
- در دستورالعمل های خود شفاف باشید.
- اگر پاسخ مورد نظر خود را دریافت نکردید، سؤالات خود را دوباره بیان کنید. این همچنین به آموزش ابزار برای مطابقت با سبک شما کمک می کند.
- اگر به دنبال پاسخ خاصی هستید، یک سوال پایانی بپرسید.
- تا آنجا که ممکن است جزئیات مرتبط را در درخواست خود بگنجانید.
محتوای تولید شده را از نظر سرقت ادبی با دقت بررسی کنید تا با استانداردهای خط مشی استفاده از هوش مصنوعی مطابقت داشته باشد.
پرامپت ها مهم ترین وسیله ارتباطی ما با هوش مصنوعی هستند. برای استفاده بهینه و کارامد از ابزارهای هوش مصنوعی یادگیری پرامپت نویسی ضروری است. در این مقاله سعی شد با مفهوم پرامپت آشنا شویم و نحوه نوشتن یک پرامپت درست و اصولی را یاد بگیریم.